‘Honderd koeien is 200 keer meer stikstof dan honderd huizen’‘Kom met tijdelijke drempels voor stikstof’

Door stikstof komt er niets terecht van het voornemen om 1 miljoen woningen te bouwen. De verplichte Aerius-toets moet van tafel bij locaties tot 100 huizen die verder dan 750 meter van Natura2000 gebieden liggen. “De uitstoot van gasloze woningen is vergelijkbaar met een ganzenpoepje per jaar. Honderd koeien stoten 200 keer meer uit dan honderd huizen.”

Dat bepleit de complete woningbouwsector vandaag bij het ministerie van Binnenlandse Zaken. Geen shovels of kraanwagens op de stoep van het ministerie aan de Turfmarkt, maar keurig de vertegenwoordigers van Neprom, NVB, Aedes, Bouwend Nederland,IVBN en de Woonbond die gezamenlijk alarm slaan over de gevolgen van de stikstof-uitspraak. Ze overhandigen staatssecretaris Knops een brandbrief met een onderliggend rapport van ingenieursbureau Sweco die de berekeningen staaft. Advocatenbureau Stibbe zag toe op de juridische houdbaarheid in ‘Brussel’.

‘Kom met tijdelijke drempels voor stikstof’

Boeren stoten veel meer uit dan bouwers, is de stelling van Sweco: “Conclusie, de stikstofdepositie in de gebruiksfase van een melkveehouderij van 100 koeien is bij een afstand van 1 kilometer ruim 200 keer zo hoog als die van een woningproject van 100 woningen.”

De stikstof klem

  • Bij elk bestemmingsplan en bij elke concrete ontwikkeling van een (woning)bouwproject (hoe beperkt in omvang ook) dient sinds de uitspraak van de Raad van State eerst een uitgebreide Aerius-berekening te worden uitgevoerd
  • Bij elk (woning)bouwproject waarbij uit de Aerius-berekening volgt dat het betreffende project meer dan 0,00 mol/ha/jr stikstofdepositie (inclusief intern salderen) in een of meer Natura 2000-gebieden tot gevolg heeft, dient een ecologische voortoets plaats te vinden
  • Als na de ecologische voortoets niet kan worden uitgesloten dat er significante effecten zijn, dient een passende beoordeling uitgevoerd te worden

Er moeten snel werkbare maatregelen komen voor zowel de bouwfase, als voor de gebruiksfase, is de noodkreet. “De uitgifte van vergunningen liggen nagenoeg stil, terwijl de berekeningen van Sweco onderbouwen dat de bouw van 75.000 woningen per jaar géén meetbare effecten heeft op de Natura 2000-gebieden.”  Een mogelijkheid is om te salderen met de sloop van bestaande woningen, oppert het ingenieursbureau.

Het duurt te lang…

Het pleidooi is een tijdelijke stikstof-drempel in te voeren in plaats van de huidige 0-norm en de verplichte toetsen die in de praktijk nog voor veel onduidelijkheid leiden. Het ministerie heeft zelf ook al een aangekondigd op termijn met een drempel te zullen komen, maar dat duurt de sector allemaal veel te lang. “Die drempel komt op z’n vroegst begin 2020. Maar het dossier ligt politiek gevoelig en gaat mogelijk nog veel langer duren. Dat betekent dat gedurende die periode veel (woning)bouwprojecten stil blijven liggen, met grote schade tot gevolg.” Al eerder is gewaarschuwd voor faillissementen en grote omzetderving van bouwbedrijven omdat de pijplijn volledig opdroogt. Meer dan 18.000 projecten dreigt vertraging op te lopen, waaronder zo goed als alle woningbouwlocaties waarvoor de vergunningen nog niet definitief zijn.

Elektrisch materieel nauwelijks beschikbaar stikstof gijzelt de bouw

De branche bepleit voorlopig een vrijstelling voor de bouwfase: “Wij vragen de minister om met onmiddellijke ingang in een ministeriële regeling te bepalen dat bij (woning)- bouwprojecten de stikstofdepositie in de aanlegfase buiten beschouwing gelaten mag worden, mits die gedurende een periode van maximaal 3 jaar maximaal 1 mol/ha/jr bedraagt.”

Opvallend is dat de sector meteen inzet op een oplossing voor alle bouwprojecten, maar wel de nadruk legt op de woningbouw. De branche belooft tegelijk werk te maken van materieel met een lage uitstoot – “het best beschikbare materieel” – en ook in te zetten op andere maatregelen om de uitstoot tijdens de bouwfase te beperken. Cobouw zal bij de presentatie op het ministerie aanwezig zijn en later verslag doen.

Bron: Cobouw, Ingrid Koenen

Lees ook